Wednesday, May 21, 2014

Memaksimumkan Ruang - Mezzanine Floor

     Alloo...

     Harga rumah semakin hari semakin naik tapi gaji setahun sekali je naik tu pun naik antara 5% - 15% je. Nak beli yang besar tak mampu, nak tak nak 'terpaksa' beli yg mampu beli. Rumah mampu beli plak kecik. Kadang2 nak jalan dalam rumah pun susah bab rumah penuh dengan barang & perabot biapun tersusun & kemas macam ada 10 orang maid kat rumah buat kerja rumah. 

    Jangan risau jangan khuathir... Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian nya... Tau apa itu 'Mezzanine Floor'? Basically, mezzanine floor ni adalah pembahagi 2 ruang secara vertical. Tak paham jugak? Biar En Wiki menjelaskan dgn lebih jelas bab aku pun baru tau apa itu Mezzanine Floor...

    "In architecture, a mezzanine or entresol is an intermediate floor between main floors of a building, and therefore typically not counted among the overall floors of a building. Often, a mezzanine has a low ceiling and projects in the form of a balcony. The term is also used for the lowest balcony in a theatre, or for the first few rows of seats in that balcony. The word mezzanine comes from the Italian word mezzano, meaning "middle"."


 Tang anak panah tu le Mezzanine Floor
 
    Aku tau ramai je yang dah tau... cuma aku yang baru tau. Tu yang excited nak update blog yg dah berkarat nak reput ni... Haha...    

    Pada pendapat aku, renovate rumah dengan menambah mezzanine floor ni jauh lebih murah daripada beli rumah yang lebih besar disamping boleh fully utilies ruang yg ada. Mahal2 beli rumah tapi bagi si labah2 & seangkatannya duduk kat ceiling. Kan membazir namanya tu.Tapi pastikan jarak diantara lantai & ceiling adalah 4 meter ke atas... kalau x merangkak la anda.Tak nak tulis banyak, jom kita menjamu mata dengan pic dari Encik Google... hihi

Aku mengimpikan ruang kerja macam ni kat rumah... Mesti semangat nak buat kerja

Jimat Ruang - 2 in 1

Alangkah indahnya kalau bilik tdo aku macam ni... Bertapa kat bilik je la aku

Ruang ni lebih kurang cam ruang tamu rumah aku... pembetulan... Rumah bapak aku... 


My workstation kat rumah... Banyak lagi nak tambah ni..
 

     Agak2 berapa sen agaknye nak buat Mezzanine floor ni ye???

No comments:

Post a Comment