Wednesday, May 21, 2014

Cheese Cake Paling Senang di Dunia

This is my 1st ever cheese cake
Alloo...    
Aku ni bukanlah pengemar kek...Ada masa je teringin nak makan. Bukan apa, aku ni tak suka rasa tepung. Tak masuk anak tekak aku yang memilih makan. Nampak je saiz badan aku cam giant tapi bab makan memang agak memilih. Nak2 kalau makan kat luar. Order benda yang sama je. And of course, I hate baking. Bukan hate, xberapa suka baking bab cam complicated je nk guna oven @ pengukus. Tak termasuk lagi bab sukat menyukat & yang paling aku malas nak membasuhnye. haha...Ok, enough about me...Jom kita buat cheese cake paling senang di dunia ni. Kenapa paling senang di dunia? Bcoz didn't involve baking. Bahan2 pun senang nak cari. Kena rajin je. Haha

Cheese Cake Paling Senang di Dunia

Cuma perlu 5 bahan je... senang kan...

Klau nak sedap lagi, guna Philadelphia cream cheese. Aku xjumpa cream cheese ni kat supermarket, so guna je la apa yang ado.. huhu

Ingredients:
500gm cream cheese
300gm condensed milk
150gm ideal @ dairy milk
2 @ 3 slice of lemon juice
4 @ 5 packet of salt cheese biscuits


Cara-cara:
Mula2, mix cream cheese sehingga sebati. Pastikan cream cheese dikeluarkan dari peti sejuk sejam sebelum, supaya senang ni mix. Pastu masukkan bahan yang selebihnya. Mix well. Siap untuk bahagian cream.

Susun biscuits dalam tray... pastikan padat. 2nd layer cream, 3rd layer biscuit & seterusnya. Pastikan bahagian atas sekali adalah cream. Baru nampak menyelerakan. haha... Pastu masukkan dalam perti sejuk selama 4 jam. Siap untuk dimakan. Nyum... nyum... 

*klau nak kurang manis, kurangkan susu pekat
*klau nak cream pekat, kurangkan dairy milk
*klau nak masam, letak banyak skit lemon jus. 

My assistants... How I wish they never grow up...














No comments:

Post a Comment