Tuesday, January 22, 2013

Doddle tutorial


Zaman sekolah aku memang suka doodling… tapi bukan atas kertas ataupun drawing book. Aku suka doodling atas badan manusia dan kucing… haha…dalam kelas, sapa yang ddk sebelah aku tu akan jd ‘canvas’ aku. Diorg redha je… sayang kawan gitu looolll….tu cita zaman dahulu kala k cik Heidi… Sekarang zaman moden, xmain dah doodling old school cam ko tu… Eleh, ingat aku tak reti ke nak doodling secara moden…. Meh aku nak ajar korang cmne nak doodling cara moden ni…  (Ni 1st attempt ok, salah silap, maaf dipinta.. haha...Dan aku juga pasti ramai yang tau...huhu)

First of all, ualls kna ada software yang bertajuk ‘Paint Tools SAI’… Mana nak cari? Google je… Pastu download and install… Pas korang installed, bleh la kita mula doodling.


Step 1: G kat 'File' pastu tekan 'New'



 Step 3: Bila tekan 'New', akan keluar la pop ups yang seperti diatas... Terpulang korang nak letak berapa besar pun size untuk canvas korang...


Step 4: 'New Linework Layer' ni membolehkan korang melukis atas canvas....selagi korang tak tekan... selagi tu korang tak bleh melukis.

Step 5: Slalunye kalau nak doodling ni, aku akan guna curve... nanti bentuk lakaran aku comel2, gebu2 gitu... tapi terpulang kat individu. Ada yang suka guna pencil or straight lines.

Step 6: Korang bleh adjust line size kt cni... nak tebal or nipis

Step 7: Adjust warna line yang korang suka...

Step 8: Sekarang korang dah bleh mula doodling...yahooo


 Step 9: Bila dah siap doodling, mesti korang nak mewarna plak kan.. korang tekan kotak yang aku bulatkan kat step 9 tu 

Step 10: Pastu pilih bucket ataupun korang nak guna brush, air brush, and water colour pun bleh. (Jangan lupa adjust colour dan target kat all image)

Step 11: Bila dah selesai step 9 and step 10, tekan je bentuk love tu...maka siap la love tadi. 



Ni adalah hasil doodle aku yang pertama... haha... cam lukisan budak 5 tahun...

Selamat mencuba... (^-^)

No comments:

Post a Comment